Nie mam czasu. To chyba jedno z najczęściej powtarzanych zdań. I kłamstw jednocześnie. Gdyby się głębiej zastanowić, to czy tak naprawdę nie masz czasu? Czy gdzieś Ci nie uciekają godziny bez sensu? Może za dużo czasu spędzasz na rzeczach zbędnych?
A może problem tkwi w organizacji. Warto to przeanalizować, bo tak naprawdę większość z nas mówiąc „nie mam czasu” myśli „nie chcę mi się”, a nie informuje o faktycznym jego braku.
Jak efektywnie zarządzać swoim czasem?
Podstawą jest dobre zarządzanie swoim czasem. Aby móc to efektywnie zrobić należy wykonać kilka podstawowych kroków.
Bardzo istotne jest określenie celu. Aby dobrze określić cel, warto skupić się na metodzie SMART. Każda litera słowa SMART opisuje jedną cechę, jaką powinien spełnić dobrze sformułowany cel. S- sprecyzowany, M- mierzalny, A- atrakcyjny, R- realistyczny, T- terminowy. Co to oznacza?
Sprecyzowany- trzeba wiedzieć dokładnie czego dotyczy Twój cel i co chcesz osiągnąć. Co najważniejsze musi to być określone konkretnie, jasno i przejrzyście. Nie ma miejsca na dowolną interpretacje.
Mierzalny- musisz mieć możliwość sprawdzenia postępów na drodze do realizacji celu.
Atrakcyjny- wyznaczony cel musi dawać Ci wymierne korzyści. Tutaj należy zdać sobie pytanie: po co chcę realizować ten cel? Dlaczego to robię? Jakie są źródła mojej motywacji?
Realistyczny – czyli po prostu możliwy do osiągnięcia. Należy określić czas i zasoby potrzebne do realizacji tego celu.
Terminowy- to nic innego jak data, do której chcemy zrealizować cel. Zwiększy to Twoją mobilizację i koncentrację.
Ustal priorytety. Zapisz sobie na kartce wszystkie swoje zadania i posegreguj je pod względem ważności i pilności. Jeśli coś jest ważne i pilne- to wykonaj to od razu i nie zostawiaj na później. Kolejna grupa to ważne, ale nie pilne. Te zadania rozplanuj w kalendarzu. Wpisz kiedy je wykonasz. Następna grupa to zadania pilne, ale mniej ważne. Te możesz z powodzeniem delegować innym osobom. Ostatnia grupa to zadania, które mogą poczekać na swoją kolej bez pospiechu.
Ustal czas. Bardzo istotne jest ustawienie sobie „widełek czasowych” na wykonanie danego zadania. Pozwoli Ci to zmobilizować się do pracy, ale również lepiej skoncentrować. Zrób jednak lekki zapas czasowy, aby nie denerwować się niepotrzebnie, kiedy coś pójdzie nie po Twojej myśli.
Zarządzanie czasem – na co jeszcze zwrócić uwagę?
Przerwa jest bardzo ważna. Wbrew pozorom przerwa na odpoczynek sprawi, że potem będziesz mógł lepiej wykonywać powierzone zadania. Nie jest to strata czasu, a chwila na regenerację i naładowanie akumulatorów. Chwila przerwy pomoże oczyścić umysł, odprężyć ciało. Warto spędzić ten czas na świeżym powietrzu, spacerując albo robiąc sobie krótką drzemkę.
Używaj kalendarza. Czy to papierowego, czy w telefonie, ale zapisuj. Na początku roku wpisz sobie ważne daty, żeby ich nie przeoczyć. Wpisuj w kalendarz wszelkie wydarzenia- wizyty u lekarza, zebrania w szkole, egzaminy. Ale też urlopy współpracowników, ferie dzieci, przerwy w otwarciu gabinetu Twojego lekarza. Dzięki temu czarno na białym będziesz widzieć jak wygląda Twój dzień/tydzień/miesiąc i łatwiej będzie ułożyć Ci plan organizacji innych zadań czy zobowiązań.
Eliminuj nieistotne działania. Nie spędzaj czasu nad tym, co tego nie wymaga. Nie gawędź przez telefon w trakcie dnia. Rozmowy i ploteczki z koleżanką zostaw sobie na później. Nie przeglądaj mediów społecznościowych, kiedy akurat robisz coś ważnego.
Planuj wcześniej. Pomoże Ci w tym używanie kalendarza (pkt.5). Wieczorem zrób sobie listę rzeczy, które musisz wykonać w następnym dniu. Wstając rano powinieneś mieć gotowy plan na dziś.
Warto przyswoić sobie wszystkie powyższe wskazówki. Złe gospodarowanie czasem powoduje różne problemy. Po pierwsze- marnujesz swój czas. Po drugie- tracisz kontrolę nad swoim życiem. Po trzecie- przepływ Twojej pracy jest nieharmonijny, a co za tym idzie masz zmniejszoną wydajność. Po czwarte- jakość Twojej pracy zmniejsza się (jeśli musisz coś zrobić na szybko i na już).
Dobrze zarządzany czas jest gwarancją spokoju i przejawem samokontroli. Przyjrzyj się planowi swojego dnia i zobacz co należy poprawić. Wdróż w życie wspomniane kroki, a na pewno będziesz zadowolony z efektów, jakie ta zmiana przyniesie.
Źródło: https://corporatefinanceinstitute.com/resources/careers/soft-skills/time-management-list-tips/